Četla jsem, že tavené sýry nejsou zdravé. Jaký je váš názor?

Tavené sýry jsou v České republice velmi oblíbené. Jistě, sýry jsou zdravé a hrají v našem jídelníčku nezastupitelnou roli, je potřeba se ale umět v jejich široké nabídce správně orientovat. Výhodou tavených sýrů je, že jsou dobře rozstíratelné, mají dlouhou trvanlivost, celé spektrum příchutí a můžeme si vybrat od formy tučné až po light formu. Na druhou stranu se k výrobě používají tavicí soli, nejčastěji polyfosfáty, které brání vstřebávání vápníku z přijaté potravy. Tavené sýry obsahují i velké množství soli. Jsou tedy nevhodné jak pro děti, které potřebují kostní hmotu budovat, tak pro dospělé, pro které je důležité si silné kosti udržet.

Pokud nevíte, jaký sýr si zvolit, a chcete dát svému tělu dobrý zdroj vápníku, dopřejte si „opravdový“ sýr, nejlépe do 30% tuku, který má sice o pár kilojoulů více, nežli jeho např. tavená light forma, ale představuje pro tělo přínos. Alternativou taveného sýru na pečivo může být např. žervé, cottage, luštěninová či tvarohová pomazánka, do salátu či na chleba je vhodné použít např. tvarůžky, eidam (30% tuku v sušině), menší množství mozarelly, balkánského sýru či parmazánu.